Jak palenie papierosów wpływa na stan jamy ustnej?

Kategoria: Inne

Mimo, iż powszechnie wiadomo jak bardzo szkodliwe jest palenie papierosów dla całego organizmu, to nałogowych palaczy jest w Polsce wciąż bardzo dużo. Niektórzy z nich twierdzą nawet, że można leczyć ból zęba przez zapalenie papierosa lub cygara.

U osób palących wskutek miejscowego działania dymu tytoniowego następuje wzmożone wydzielanie śliny, co ma ogromny wpływ na organizm. Zbyt duża ilość wydzielanej śliny upośledza trawienie pokarmów oraz hamuje łaknienie. Bardzo często dochodzi również do zaburzeń w odczuwaniu smaków. Przyczyną takiej sytuacji może być również przewlekłe zapalenie błony śluzowej jamy ustnej, które pojawia się i rozwija u osób długotrwale palących tytoń. Może ono prowadzić do pojawiania się mikrourazów, owrzodzeń i nadżerek.

Produkty rozpadu palonego tytoniu i wydzielające się ciepło przy podatności błony śluzowej uwarunkowanej czynnikami ogólnoustrojowymi takimi jak zaburzenia hormonalne, niedobory witaminowe, głównie witaminy A i B, czy niedokrwistość, mogą prowadzić do powstawania leukoplakii – rogowacenia białego inaczej zwanego plamą palacza. Leukoplakia jest zaliczana do stanów przedrakowych! Jest to najczęstsza zmiana mającą skłonności do zezłośliwienia. Odsetek przejścia jej w raka jest duży – 10-15% przypadków. Początkowo przebiega bezobjawowo, jednak z czasem wystąpić może uczucie pieczenia, napięcia i mrowienia. Pojawia się również ból.

Palenie papierosów ma także swój negatywny wpływ na zęby. Powoduje niedobór witaminy C w organizmie, co w dużej mierze jest przyczyną kruchości szkliwa i zmian w miazdze zęba. Sprzyja przez to także rozwojowi próchnicy zębów. Zęby palaczy są przebarwione, żółtawe lub brązowe, bardzo często z szarym lub czarnawym osadem, który jest bardzo trudny do usunięcia i powoduje nieprzyjemny zapach z ust, co nie jest obojętne dla otoczenia i powoduje duży dyskomfort (bardzo ważne są systematyczne wizyty w gabinecie stomatologicznym).

Aby zmniejszyć szkodliwe, miejscowe działanie produktów spalania tytoniu w jamie ustnej, najlepiej czyścić zęby po każdym papierosie, lub chociaż przepłukiwać usta. Palacze powinni w sposób szczególny przestrzegać zaleceń dotyczących higieny jamy ustnej: systematyczne wizyty w gabinecie stomatologicznym oraz przeprowadzanie zabiegów profesjonalnej higienizacji jamy ustnej (skaling, piaskowanie, fluoryzacja). Należy pamiętać, że to właśnie lekarz dentysta podczas kontroli stanu uzębienia jest w stanie zauważyć wszelkie odleżyny, owrzodzenia, nadżerki, guzki czy stwardnienia w obrębie jamy ustnej i zalecić odpowiednie leczenie. Jeśli po usunięciu czynników drażniących i zastosowaniu leczenia w okresie 10-14 dni one nie ustąpią, muszą zostać zbadane w specjalistycznej poradni chirurgii stomatologicznej lub onkologicznej.

Pamiętaj! Rozwojowi tak niebezpiecznej choroby jaką jest rak jamy ustnej możesz skutecznie przeciwdziałać: NIE PAL, systematycznie odwiedzaj gabinet stomatologiczny i zlikwiduj czynniki urazowe takie jak kamień nazębny, osad, wymień stare lub źle dopasowane uzupełnienia protetyczne!

U palaczy zdecydowanie częściej niż u osób niepalących występują różnego rodzaju powikłania po zabiegach chirurgicznych wykonywanych w jamie ustnej, dlatego bardzo ważne jest wtedy wyeliminowanie, albo chociaż ograniczenie palenia!